Het allerergste aan zelfstandig ondernemerschap?
Voor de een is dat administratie, weer een ander vindt plannen of “nee zeggen” lastig en ik? Ik kijk er erg tegen op om nieuwe opdrachtgevers te werven. Sterker nog: ik ben er echt niet goed in.
Er spelen 2 dingen, waar ik hulp van mijn netwerk bij kan gebruiken dus namen en rugnummers: heel graag.
1. Koude acquisitie
Een mede-zzp’er waar ik veel mee samenwerk vertelde het ooit vrij treffend: “Als ik ooit nog een Bureau Haltstraf krijg opgelegd, dan wordt dat het uitvoeren van koude acquisitie.” En ik herken deze visie. Hoewel ik na jaren van ondernemen weet dat opdrachten komen en gaan blijft er in de rustige periodes een gevoel van onrust. Onrust is misschien niet helemaal het goede woord, maar ik heb ruimte in mijn agenda en zie dan dat ik (eventueel door wat schuiven) op zich prima een klus erbij kan nemen.
Maar om dat dan op LinkedIn te zetten…ik weet het niet. Net zoals ik het lastig vind om te laten zien: “kijk eens wat ik heb geregeld/afgerond!” En juist dat levert bij bedrijven en ondernemers nieuwe klanten op. Misschien ben ik te bescheiden? Ik vind het ook niet meer dan normaal om “gewoon” mijn werk te doen, dus het voelt niet goed om dat dan met toeters en bellen te laten blijken.
Vooropgesteld geloof ik trouwens dat mond-tot-mondreclame het beste werkt. En dat mag ik vaak genoeg ervaren. Maar hoewel dat nu goed gaat, wordt het voor 2019 mijn doel om mijzelf nog meer te positioneren en te verkopen. Maak me gek. Want ik deel even een eerdere ervaring in profilering met jullie…
Ik weet nog dat ik net begon en dat mijn broers, uitvinders van het woord salestijger, hadden bedacht dat ik het lokale industrieterrein moest langsgaan. Op mijn fiets en gewapend met knaloranje flyers van AKER Consultancy kwam ik bij bedrijven aan de deur. “HR komt naar je toe deze zomer.” Zoiets.
Ik kan me niet herinneren dat ik me ooit ongemakkelijker heb gevoeld en sinds die dag is mijn empathie voor Jehovagetuigen enorm gegroeid. Maar never nooit meer dus.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk netwerken. Borrels, clubjes, golfdagen, wijnproeven en gelijktijdig zakendoen: het klinkt prima, maar je moet er het type voor zijn ofzo? Ik ben er nog steeds niet achter wat dat is én hoe ik er goed in kan worden. Het voelt bij mij altijd als een soort van geforceerd dingetje. Maar als ik een ander moet verkopen of presenteren, dan lukt me dat als de beste…. Kortom vraag 1 aan jullie: wie is de beste profileertrainer in Nederland die mij eens goed kan toespreken?
Dan naar probleem 2: ik ben te veel
Als ik mag pitchen, op gesprek kom bij prospects of als er gevraagd wordt naar mijn diensten dan houd ik er vaak genoeg een toffe opdracht aan over. Gelukkig maar… Echter: bij een afwijzing krijg ik steeds hetzelfde te horen als deze onderbouwd wordt. Ik ben namelijk nogal veel of kom overweldigend over.
Mijn probleemoplossend vermogen en creativiteit zit me dan – denk ik – in de weg. Ik ben normaal enorm gefocust op het vraagstuk maar bij dit soort eerste kennismakingsgesprekken komen er al vrij snel heel veel problemen op tafel. Al pratend komen onderwerpen bovendrijven waar ondernemers voorafgaand aan het gesprek geen weet van hadden.
En bij vraagstukken gaan de radartjes is mijn hoofd direct af: ‘waar liggen kansen voor ondernemer en medewerker, op welke gebieden kunnen we besparen of verdienen, hoe ga ik hier professionaliseren enzovoort.’
In al mijn enthousiasme en met uitgebreide kennis leg ik direct wat mogelijkheden op tafel. En ik snap dat bedrijven dan denken: what the f8ck is deze? Ze ervaren nóg meer problemen dan oplossingen doordat ik in de actiemodus schiet. Het ergste aan dit verhaal is dat ik medewerkers hierdoor wel goed kan coachen. En ik vraag me nu dus hardop af: moet ik mezelf verloochenen? Want zo voelt het wel.
Moet ik me aanpassen in een gesprek, moet ik mezelf anders voordoen, ideeën niet spuien?
Of moet ik concluderen dat een opdrachtgever niet bij me past? Vragen en nog eens vragen.
Kortom: wie drinkt er met mij een bak koffie voor een goed gesprek over het verkopen van jezelf?
Ik deel nog even een succes want LinkedIn is naast vijver voor nieuwe medewerkers ook een etalage voor prachtige samenwerkingen.
Mag ik dan een project noemen waar ik in 3 restaurants dankzij creativiteit in HR-processen en arbeidsvoorwaarden het personeelstekort vrijwel naar 0 heb kunnen brengen. Ja, daar ben ik in tijden van enorme schaarste op deze markt behoorlijk trots op.
En ook fijn om melden is dat bij een sterk groeiend bedrijf mijn HR-adviezen worden toegepast en tevens de gewenste resultaten oplevert.
Het grappige is dat het betreffende bedrijf zich op het industrieterrein bevindt waar ik ooit wanhopig rondfietste. Ook zonder flyeren kom je er dus wel, lezen jullie even mee broertjes (cc @michielteunis en @bartteunis) 😉
Cijfers & Weetjes
Uit onderzoek blijkt dat het aantrekken van nieuwe klanten voor meer dan 80% van de ondernemers de grootste uitdaging is. Gevolgd door het verhogen van de omzet, het handhaven van de winstgevendheid, het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten en het behouden en werven van medewerkers.
Niet hele schokkende uitdagingen. En omdat uitdagingen zoals meer klanten en meer omzet zo ongeveer altijd de uitdagingen zijn springen andere bedrijven daar natuurlijk op in met dé gouden tips of ze nemen de acquisitie uit handen. En beloven gouden bergen. Voorwaarde is uiteraard wel dat het je alleen gaat lukken als je die bedrijven inhuurt. In gouden bergen geloof ik niet en in koude acquisitie ook niet.
Waar ik wel in geloof of wat wel bij mij past is nog de vraag! Dus wie o wie?
Wie zorgt ervoor dat ik mij beter kan positioneren in de markt (creativiteit daar hou ik van ;)) en beter kan presenteren in een gesprek? Ik laat me graag verrassen….